Πέμπτη 15 Μαρτίου 2012

«Καλό 'ναι τ’ Άγιος ο Θεός»: Ξαναζωντανεύει ένα ακόμη τραγούδι της ξεχασμένης λαϊκής μας παράδοσης

Ένα ακόμη ξεχασμένο τραγούδι της λαϊκής παράδοσης της Κέρκυρας, ξαναζωντανεύει αυτές τις μέρες από τον Πολυφωνικό Χορό Κυνοπιαστών «Γειτονία».
Πρόκειται για το τραγούδι «Καλό ’ναι τ’ Άγιος ο Θεός» που αποδιδόταν μονοφωνικά από πολλά άτομα μαζί – άντρες και γυναίκες - στο σπίτι, στις γειτονιές, στα εργαστήρια, στα χωράφια, στο μάζεμα της ελιάς, στο κλάδεμα των αμπελιών, στο φύτεμα της πατάτας, με μελωδία εκκλησιαστικής απόχρωσης, που πλησιάζει αυτήν του «΄Ασπιλε» στην κερκυραϊκή εκδοχή του.
Το τραγούδι αυτό τραγουδούσαν στους Κυνοπιάστες, μέχρι τη 10ετία του 1960 και οι μεγαλύτεροι σε ηλικία – κυρίως γυναίκες - θυμούνται ακόμη τα λόγια και τη μελωδία του.

Καλό ’ναι τ’ ‘Αγιος ο Θεός, καλός κι όπου το λέει.
Όπου το λέει σώνεται κι όπου τ’ ακούει αγιάζει
κι όπου το καλαφροκαστεί παράδεισο θα λάβει.

Αυτοί είναι οι τρεις πρώτοι στίχοι - η εισαγωγή - του λαϊκού τραγουδιού της υπαίθρου Κέρκυρας, που το τραγουδούσαν κατά την περίοδο της Μεγάλης Σαρακοστής. Ο αριθμός των στίχων του κυμαίνεται από σαράντα έξι (46) έως και εκατόν ένα 101, με μικρές ή μεγαλύτερες παραλλαγές από χωριό σε χωριό, που περιγράφουν τα Πάθη του Χριστού, παίρνοντας στοιχεία από τα Ευαγγέλια, με κατάληξη την Ανάστασή του.
Ο ερευνητής – δάσκαλος Νίκος Πακτίτης, κατέγραψε το τραγούδι αυτό στις Νυμφές το 1969, στο Χλωμό το 1980 και την ίδια εποχή το αντέγραψε στους Κουραμάδες, από παλαιό χειρόγραφο, με έτος αναφοράς το 1820.
Ο Πολυφωνικός Χορός Κυνοπιαστών «Γειτονία» πρόκειται να αποδώσει το «Καλό ’ναι τ’ Άγιος ο Θεός» μονοφωνικά και ενδιάμεσες απαγγελίες, στην εκδήλωση που οργανώνει και φέτος, τη Μεγάλη Τρίτη το βράδυ, ο Οργανισμός Κερκυραϊκών Εκδηλώσεων, με θέμα «Τα Θεία Πάθη μέσα από την Ποίηση και τη Λογοτεχνία».
Η εκδήλωση τούτη τη φορά θα πραγματοποιηθεί στις 9 το βράδυ, στην αίθουσα της Ιονίου Βουλής και όχι στα Π. Ανάκτορα, λόγω επισκευαστικών εργασιών που θα εκτελούνται εκεί.
Το συντονισμό του χορού έχει ο Γιώργος Ε. Ανυφαντής, τη Λαογραφική έρευνα επιχειρεί ο Στέφανος Πουλημένος, ενώ τα οργανωτικά και τις δημόσιες σχέσεις έχουν η ΄Αννα Δαφνή και ο Σπύρος Α. Πουλημένος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου